Sport.pl

Coraz więcej lubuskich biegaczy, coraz mądrzej chcą to robić

Trend na bieganie trwa w najlepsze i niezmiennie od kilku lat zyskuje nowych miłośników. Według sondaży w Polsce ten rodzaj aktywności podejmuje ponad cztery miliony ludzi. Biegają wszyscy - Warszawa, Kraków, Poznań, Zielona Góra. Wielu zapisuje swoje wyniki na Endomondo, zachęcając innych do biegania i czekając na uwalniające się endorfiny.
Uprawianie sportów, a w szczególności biegania bardzo wciąga. Systematyczne treningi motywują do dalszego wysiłku. Osoby, które już od dłuższego czasu regularnie biegają, mogą swoich sił spróbować w maratonach lub krótszych biegach.

Lubuskie biega

W województwie lubuskim prężnie działa kilka grup biegaczy jak Zielonogórskie Bractwo Biegaczy, stowarzyszenie Zielona Góro Zacznij Biegać czy Drużyna Gazety Wyborczej. Region w sezonie wielokrotnie staje się areną zawodów biegowych. Świeżo w pamięci są jeszcze biegi w Nowej Soli, Łagowie i Łęknicy, a już za chwilę czekają na zawodników imprezy w Sulechowie (20 czerwca), Kargowej (20 czerwca) czy Test Coopera na stadionie Uniwersytetu Zielonogórskiego (13 czerwca).

Wiosna to pora roku, kiedy w człowieku budzi się naturalna potrzeba ruchu. Świecące słońce, zieleniąca się trawa i cieplejsze powietrze sprzyja spacerom, wypadom rowerowym i porannemu czy wieczornemu joggingowi. Naukowcy właśnie zmianą pogody tłumaczą fascynację bieganiem. To wiosną często chcemy coś zmienić w życiu, odświeżyć swój image, poddać się metamorfozie.

Przed pierwszym biegiem

Uprawianie sportu to dobry sposób na spędzenie wolnego czasu, poprawienie swojej kreatywności i zachęcenie do działania, dlatego wymówki osób, które wybierają bierny tryb życia, można łatwo podważyć. Ruch jest dla każdego, wystarczą odpowiednio dobrane ćwiczenia. Aby zacząć biegać, potrzebne są trzy rzeczy. Buty do biegania, dogodne miejsce i pozytywne nastawienie. - Ważne jest, by wybrać odpowiednie obuwie. Musi ono być lekkie i wygodne. Z czasem, gdy złapie się bakcyla, można zaopatrzyć się w specjalistyczną odzież techniczną przeznaczoną do biegania i przyrządy do pomiaru ciśnienia, spalanych kalorii - mówi Malwina Dylejko, ze sklepu 4F w zielonogórskiej Galerii Grafitt. Częstym błędem popełnianym przez początkujących biegaczy jest podejmowanie zbyt dużego wysiłku. Warto zacząć małymi kroczkami, np. od 15+minutowych marszobiegów. Potem stopniowo zwiększać dystans i czas treningu. Łukasz Zawadzki zaznacza, że Polacy z roku na rok mądrzej podchodzą do biegania. - Frekwencja na zorganizowanym niedawno Sympozjum Biegowym podczas Lubuskiego Pikniku Zdrowia pokazuje, że ludzie chcą więcej wiedzieć o stanie swojego organizmu podczas biegu i chętnie słuchają doświadczeń zawodowców. Łącząc teorię z praktyką, pokonują kilometry, nie zapominając o odpowiednim przygotowaniu i regeneracji organizmu - dodaje współtwórca bloga rozbiegany.blox.pl.

Biegnij po zdrowie

Zalet biegania jest wiele. Oczywiście na pierwszym miejscu znajduje się poprawa samopoczucia. Uwalniające się hormony szczęścia wywołują radość i zadowolenie z siebie. Bieganie ma dobroczynny wpływ na zdrowie, gdyż obniża ryzyko ataku serca, umacnia naczynia krwionośne i przyśpiesza metabolizm. Ponadto wspomaga odchudzanie, obniża poziom cukru we krwi, wzmacnia system immunologiczny oraz obniża poziom złego cholesterolu. Ćwiczenia podnoszą sprawność i wydajność umysłową. Regularny jogging dotlenia organizm i redukuje nagromadzony po całym dniu stres.

Więcej o: